Vieux Port Tunnel, Marseille, Frankrike
- Lyskildens effektivitet
Lyskildens effektivitet
Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektrisitet til lys (lm/W).
- Forkobling
Forkobling
Tar hånd om strømforsyningen til lyskilden (Energy Efficiency Index EEI).
- Lysfordeling
Lysfordeling
Lys formes og styres ved hjelp av en optikk som sender lyset i optimal retning for formålet.
- Systemeffektivitet
Systemeffektivitet
Den kvalitative kombinasjonen av optisk og termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).
- Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse: Lyset tennes og slukkes automatisk ved bevegelse. Fravær: Lyset slås automatisk av og må slås på manuelt.
- Dagslys
Dagslys
Justering av det kunstige lyset basert på dagslysinnfall.
- Konstantlys
Konstantlys
Funksjon som sikrer riktig belysningsnivå i hele vedlikeholdsperioden.
- Oppgave/Scene
Oppgave/Scene
Brukeren kan angi scener og tilpasse belysningen til ulike arbeidsoppgaver.
- Tidsstyring
Tidsstyring
Automatisk slukking kan installeres slik at alt lys slås av i definerte tidsperioder.
- Oppgavebelysning
Oppgavebelysning
Belysning av det aktuelle arbeidsområde med riktig mengde lys.
- Belysningssone
Belysningssone
Belysningen deles inn i soner avhengig av bevegelsesmønstre og/eller dagslysinnfall.
- Vedlikeholdsplan
Vedlikeholdsplan
Vedlikehold skal utføres i henhold til produktets alder, ytelse og omgivelser.
- Spillys
Spillys
Alt lys som ikke treffer tiltenkt mål, er spillys.
- Refleksjon
Refleksjon
Lyset reflekteres fra overflatene i rommet.
- Synlig energimåling
Synlig energimåling
Resultater av tiltak vises raskt i form av økt eller redusert energiforbruk.
Gotthard lyser opp tunnel i Marseille
Vieux Port Tunnel i Marseille er en 600 meter lang senketunnel, utstyrt med 759 høyytelses Gotthard lysrørarmaturer – med et wattforbruk på 55 W, enkle og doble. De fleste er dimbare.
Den doble, tofils Vieux Port Tunnel er den midterste av tre kritiske veitunnelforbindeler, som leder trafikken langs kystlinjen til Marseille. Den ble bygd under byens marina i 1967 og har gjennomgått en modernisering for å håndtere økt trafikk og gjøre sikkerheten bedre.
Gotthard er ideell for denne typen spesialbelysning hvor energieffektiv, sterk belysning med lite blending er nødvendig. Avstengning for vedlikehold er betydelig redusert fordi armaturene er tett forseglet og robust utformet.
For å håndtere trafikkork - Marseille er en livlig by med over en million innbyggere og en av få europeiske byer hvor flere motorveier ender i byen - har MPM omdirigert sine hovedveier under jorden via nye tunneler langs kystlinjen. Dette gjør ikke bare at tusenvis av trafikkanter får kortere kjøretider gjennom byen – og mellom Europa og sørover – det har også blitt mulig å gjennomføre byfornyelse på sjøsiden. Disse arbeidene, som koster rundt 135 millioner euro, utgjør en del av det største byfornyelsesprosjektet i Europa, og hjalp Frankrikes eldste og nest største by med å vinne kappløpet om å bli den europeiske kulturhovedstaden i 2013.
Thorn lyssatte også Joliette tunnel i nord, som åpnet på begynnelsen av 2011. Tunnelen ligger 5 meter under havflaten og er 1 km lang. Den erstattet A55-broen og fjernet trafikk fra bakkenivå. Alt i alt leverte Thorn 391 Gotthard-enheter – en blanding av 55 W-lysrør og 150-250 W høytrykks natriumarmaturer – pluss 20 low level Orus-armaturer med Flat beam®-optikk og 35 W HIT-lyskilder