Tinnsjøtunnelene, Norge
- Lyskildens effektivitet
Lyskildens effektivitet
Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektrisitet til lys (lm/W).
- Forkobling
Forkobling
Tar hånd om strømforsyningen til lyskilden (Energy Efficiency Index EEI).
- Lysfordeling
Lysfordeling
Lys formes og styres ved hjelp av en optikk som sender lyset i optimal retning for formålet.
- Systemeffektivitet
Systemeffektivitet
Den kvalitative kombinasjonen av optisk og termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).
- Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse: Lyset tennes og slukkes automatisk ved bevegelse. Fravær: Lyset slås automatisk av og må slås på manuelt.
- Dagslys
Dagslys
Justering av det kunstige lyset basert på dagslysinnfall.
- Konstantlys
Konstantlys
Funksjon som sikrer riktig belysningsnivå i hele vedlikeholdsperioden.
- Oppgave/Scene
Oppgave/Scene
Brukeren kan angi scener og tilpasse belysningen til ulike arbeidsoppgaver.
- Tidsstyring
Tidsstyring
Automatisk slukking kan installeres slik at alt lys slås av i definerte tidsperioder.
- Oppgavebelysning
Oppgavebelysning
Belysning av det aktuelle arbeidsområde med riktig mengde lys.
- Belysningssone
Belysningssone
Belysningen deles inn i soner avhengig av bevegelsesmønstre og/eller dagslysinnfall.
- Vedlikeholdsplan
Vedlikeholdsplan
Vedlikehold skal utføres i henhold til produktets alder, ytelse og omgivelser.
- Spillys
Spillys
Alt lys som ikke treffer tiltenkt mål, er spillys.
- Refleksjon
Refleksjon
Lyset reflekteres fra overflatene i rommet.
- Synlig energimåling
Synlig energimåling
Resultater av tiltak vises raskt i form av økt eller redusert energiforbruk.
Rehabilitering av Tinnsjøtunnelene med LED
Sommeren og høsten 2011 ble de to tunnelene på Rv 37 Tinnsjøvegen utbedret. Tunnelene, som ble åpnet i 1992 og var modne for rehabilitering, er igjen klare for bruk. I samarbeid med Otera har Thorn Lighting levert ny belysning i de to tunnelene, og det er første gang at Thorn leverer et prosjekt med LED-armaturer for gjennomgående belysning i Norge. Det er den gamle traveren Gotthard, som er blitt brukt i utallige tunnelprosjekter i Norge, som nå er oppgradert med LED for applikasjoner der man tidligere benyttet lysrør. I tunnelenes innkjørings- og overgangssoner har det blitt brukt konvensjonelle høytrykk natriumarmaturer med counterbeam-optikk, mens det altså til gjennomgående belysning har blitt brukt LED-armaturer med en systemeffekt på 75W som gir 2cd/m2 luminans på kjørebanen. En tradisjonell løsning ville være 2 stk 1x58W lysrørarmatur hver 12 meter for det samme luminansnivået, hvor man slår av annenhver armatur i perioder med liten trafikk. I Tinnsjøtunnelene medfører løsningen vår en tilnærmet halvering av antall slike armaturer (1 stk 75W hver 12,8m) som gir betydelig reduksjon i energiforbruk, samtidig med full ivaretakelse av trafikksikkerhet, da den allerede meget gode jevnheten er uendret ved dimming og nedjustering av lysnivå.Thorn har lang erfaring med tunnelbelysning, og har prosjektert anlegget med en kombinasjon av 400W, 150W og 70W høytrykk natriumlyskilder som da sørger for at kravene til trinnløs overgangssone i Statens Vegvesen sin håndbok 021 følges. Dette gjør at man får en jevn overgang fra dagslys utenfor og frem til indre del av tunnelen.
Etter hvert som mørket faller på reguleres lyset først trinnvis ned slik at høytrykk natriumarmaturer gruppevis slukkes, deretter dimmes LED-armaturene helt ned til 50 % effekt i perioder om natten med lite trafikk. LED-armaturene er trinnløst dimbare fra 10-100% med DALI-signal, en åpen digital protokoll som egner seg bra sammen med LED-teknologi. Da tunnelen er tillatt for gang/sykkeltrafikk, er det strenge krav til jevnhet på lyset. Den store fordelen med dimming av nattlystrinnet kontra f.eks. slukking av annenhver armatur, er at man ivaretar den gode jevnheten på lyset som igjen øker sikkerheten. Vi sørger derfor for å aldri bruke mer energi enn nødvendig, samtidig som kravene til sikkerhet ivaretas.
Veibelysning utenfor tunnelene er også levert av Thorn. Armaturen Civic med 250W lyskilde og automatisk 7 timers 50 % dimming fra kl 22-05 ble valgt til denne oppgaven. Løsningen omfatter en enhet i hver armatur som registrerer soloppgang/solnedgang og regner ut når dimming skal inntreffe basert på dette. Dette krever ingen eksterne styresignaler og er en løsning som er ofte brukt på norske veier. Om nødvendig kan dimmetidene enkelt omprogrammeres fra tennskapet med en kodet av/på sekvens.