Hjem / Løsninger / Referanseprosjekter / Vei, gate og tunnel / Marieholmstunnelen i Gøteborg, Sverige

Marieholmstunnelen i Gøteborg, Sverige

  • TL_2011_TU_SV_206-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • TL_2011_TU_SV_130-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • TL_2011_TU_SV_156-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • TL_2011_TU_SV_237-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • TL_2011_TU_SV_189-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • TL_2011_TU_SV_146-Marieholmstunneln-Gothenburg.tif.png
  • Lyskildens effektivitet

    Lyskildens effektivitet

    Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektrisitet til lys (lm/W).

  • Forkobling

    Forkobling

    Tar hånd om strømforsyningen til lyskilden (Energy Efficiency Index EEI).

  • Lysfordeling

    Lysfordeling

    Lys formes og styres ved hjelp av en optikk som sender lyset i optimal retning for formålet.

  • Systemeffektivitet

    Systemeffektivitet

    Den kvalitative kombinasjonen av optisk og termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).

  • Tilstedeværelse/Fravær

    Tilstedeværelse/Fravær

    Tilstedeværelse: Lyset tennes og slukkes automatisk ved bevegelse. Fravær: Lyset slås automatisk av og må slås på manuelt.

  • Dagslys

    Dagslys

    Justering av det kunstige lyset basert på dagslysinnfall.

  • Konstantlys

    Konstantlys

    Funksjon som sikrer riktig belysningsnivå i hele vedlikeholdsperioden.

  • Oppgave/Scene

    Oppgave/Scene

    Brukeren kan angi scener og tilpasse belysningen til ulike arbeidsoppgaver.

  • Tidsstyring

    Tidsstyring

    Automatisk slukking kan installeres slik at alt lys slås av i definerte tidsperioder.

  • Oppgavebelysning

    Oppgavebelysning

    Belysning av det aktuelle arbeidsområde med riktig mengde lys.

  • Belysningssone

    Belysningssone

    Belysningen deles inn i soner avhengig av bevegelsesmønstre og/eller dagslysinnfall.

  • Vedlikeholdsplan

    Vedlikeholdsplan

    Vedlikehold skal utføres i henhold til produktets alder, ytelse og omgivelser.

  • Spillys

    Spillys

    Alt lys som ikke treffer tiltenkt mål, er spillys.

  • Refleksjon

    Refleksjon

    Lyset reflekteres fra overflatene i rommet.

  • Synlig energimåling

    Synlig energimåling

    Resultater av tiltak vises raskt i form av økt eller redusert energiforbruk.

Utfordring

Marieholmstunnelen – en bit av puslespillet

Marieholmstunnelen, som er en del av Marieholmsforbindelsen, er en 500 meter lang toløps veitunnel under Göta elv som binder sammen E20, E6, E45 og Lundbyleden. Med Marieholmsforbindelsen legges den første biten i fremtidens store trafikkpuslespill i Gøteborg. Dette er en omfattende satsing, og faktisk det største infrastrukturprosjektet i hele Vest-Sverige. En rekke prosjekter knyttet til kollektivtrafikk, jernbane og vei frem mot 2028 skal gjøre den voksende regionen mer attraktiv og bærekraftig.

Den store utfordringen har vært å begrense ulemper for området for øvrig gjennom byggeperioden, men samtidig gjennomføre et såpass teknisk avansert prosjekt i et område med tett trafikk.

Belysning

I prosjektet er vi stolt over å levert våre Thorn GTLED, tunnelarmaturer med avansert LED-teknikk som er egnet for å stå i korrosive og krevende miljøer. Counterbeam-optikk benyttes i tunnelens innkjørings- og overgangssoner. For tunnelens indre sone benyttes en symmetrisk optikk i lineær konfigurasjon, sammenhengende gjennom hele tunnelen, som gir perfekt jevnhet.

Løsningen justeres fra et luminansnivå på 200 cd/m2 på dagtid ved innkjøringssoner, og ned til 2,5 cd/m2 på nattestid. Belysningsnivået i tunnelen tilpasses kontinuerlig dagslysforholdene utenfor. Synsnedsettende blending (TI), et viktig kriterie for tunnelbelysning, er ekstra lav i prosjektet - kun 2-3%.

Fino, en smal lineær og diskrét armatur fra acdc, gir et fint farget lys mot tak og vegger. Fino er enkel å ta i bruk i alle typer av prosjekter.

Thorn GTLED er konstruert for å holde mange år i korrosive miljøer. Armaturen har også et innovativt montasjesystem i rustfritt stål, med galvanisk skille. Armaturserien er svært gjennomtenkt og nøyaktig utformet, med trafikksikkerheten i tankene hvert eneste steg på veien.

Resultat

Den nye tunnelbelysningen er svært effektiv, gir sikre og komfortable omgivelser for bilførere og vil holde i lang tid uten behov for vedlikehold. Belysningen er et utmerket eksempel på hva man kan få til med skreddersydde produkter, løsninger og den kompetansen Thorn kan tilby.

Involverte i prosjektet

Stein Kleven, Projektansvarig Trafikverket

Gert Wingårdh, Arkitekt

David Leeb, STRABAG Infrastructure & Safety Solutions