Marieholmstunnelen i Gøteborg, Sverige
- Lyskildens effektivitet
Lyskildens effektivitet
Hvor effektivt en lyskilde omdanner elektrisitet til lys (lm/W).
- Forkobling
Forkobling
Tar hånd om strømforsyningen til lyskilden (Energy Efficiency Index EEI).
- Lysfordeling
Lysfordeling
Lys formes og styres ved hjelp av en optikk som sender lyset i optimal retning for formålet.
- Systemeffektivitet
Systemeffektivitet
Den kvalitative kombinasjonen av optisk og termisk kontroll i armaturen (armatur lm/W).
- Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse/Fravær
Tilstedeværelse: Lyset tennes og slukkes automatisk ved bevegelse. Fravær: Lyset slås automatisk av og må slås på manuelt.
- Dagslys
Dagslys
Justering av det kunstige lyset basert på dagslysinnfall.
- Konstantlys
Konstantlys
Funksjon som sikrer riktig belysningsnivå i hele vedlikeholdsperioden.
- Oppgave/Scene
Oppgave/Scene
Brukeren kan angi scener og tilpasse belysningen til ulike arbeidsoppgaver.
- Tidsstyring
Tidsstyring
Automatisk slukking kan installeres slik at alt lys slås av i definerte tidsperioder.
- Oppgavebelysning
Oppgavebelysning
Belysning av det aktuelle arbeidsområde med riktig mengde lys.
- Belysningssone
Belysningssone
Belysningen deles inn i soner avhengig av bevegelsesmønstre og/eller dagslysinnfall.
- Vedlikeholdsplan
Vedlikeholdsplan
Vedlikehold skal utføres i henhold til produktets alder, ytelse og omgivelser.
- Spillys
Spillys
Alt lys som ikke treffer tiltenkt mål, er spillys.
- Refleksjon
Refleksjon
Lyset reflekteres fra overflatene i rommet.
- Synlig energimåling
Synlig energimåling
Resultater av tiltak vises raskt i form av økt eller redusert energiforbruk.
Utfordring
Marieholmstunnelen – en bit av puslespillet
Marieholmstunnelen, som er en del av Marieholmsforbindelsen, er en 500 meter lang toløps veitunnel under Göta elv som binder sammen E20, E6, E45 og Lundbyleden. Med Marieholmsforbindelsen legges den første biten i fremtidens store trafikkpuslespill i Gøteborg. Dette er en omfattende satsing, og faktisk det største infrastrukturprosjektet i hele Vest-Sverige. En rekke prosjekter knyttet til kollektivtrafikk, jernbane og vei frem mot 2028 skal gjøre den voksende regionen mer attraktiv og bærekraftig.
Den store utfordringen har vært å begrense ulemper for området for øvrig gjennom byggeperioden, men samtidig gjennomføre et såpass teknisk avansert prosjekt i et område med tett trafikk.
Belysning
I prosjektet er vi stolt over å levert våre Thorn GTLED, tunnelarmaturer med avansert LED-teknikk som er egnet for å stå i korrosive og krevende miljøer. Counterbeam-optikk benyttes i tunnelens innkjørings- og overgangssoner. For tunnelens indre sone benyttes en symmetrisk optikk i lineær konfigurasjon, sammenhengende gjennom hele tunnelen, som gir perfekt jevnhet.
Løsningen justeres fra et luminansnivå på 200 cd/m2 på dagtid ved innkjøringssoner, og ned til 2,5 cd/m2 på nattestid. Belysningsnivået i tunnelen tilpasses kontinuerlig dagslysforholdene utenfor. Synsnedsettende blending (TI), et viktig kriterie for tunnelbelysning, er ekstra lav i prosjektet - kun 2-3%.
Fino, en smal lineær og diskrét armatur fra acdc, gir et fint farget lys mot tak og vegger. Fino er enkel å ta i bruk i alle typer av prosjekter.
Thorn GTLED er konstruert for å holde mange år i korrosive miljøer. Armaturen har også et innovativt montasjesystem i rustfritt stål, med galvanisk skille. Armaturserien er svært gjennomtenkt og nøyaktig utformet, med trafikksikkerheten i tankene hvert eneste steg på veien.
Resultat
Den nye tunnelbelysningen er svært effektiv, gir sikre og komfortable omgivelser for bilførere og vil holde i lang tid uten behov for vedlikehold. Belysningen er et utmerket eksempel på hva man kan få til med skreddersydde produkter, løsninger og den kompetansen Thorn kan tilby.
Involverte i prosjektet
Stein Kleven, Projektansvarig Trafikverket
Gert Wingårdh, Arkitekt
David Leeb, STRABAG Infrastructure & Safety Solutions